Σκέψεις για την εκδήλωση του ΤΕΙ για την Επτανησιακή Λογοτεχνία.
Επτανησιακή Λογοτεχνία….
Δυο εκδηλώσεις που δίχασαν πολλούς ….λογοτέχνες και διανοούμενους στην Κεφαλονιά.
Μετά από πολύ σκέψη παίρνω το θάρρος να γράψω τις απόψεις μου γι αυτές τις δυο εκδηλώσεις.
Η πρώτη στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη, που εξελίχθηκε σε μια αποτυχία.
Η δεύτερη στο Κέντρο Καλλιτεχνικής Δημιουργίας & Εκπαίδευσης «Κωνσταντίνος Παρθένης» της Πεσσάδας, που «καπελώθηκε» από τις βραβεύσεις «Επιφανών Επτανήσιων».
Στο Κέντρο Καλλιτεχνικής δημιουργίας μετά τις βραβεύσεις ακούστηκαν έξι – παρακαλώ – εισηγήσεις, θα αναφερθώ παρακάτω αναλυτικά, με συνέπεια να μας «πιάσουν» τα μεσάνυχτα.
Να μου επιτρέψετε να παραλείψω τα σχόλια για τους κανταδόρους. Σας παρακαλώ πολύ.
Πάμε παρακάτω.
Βασικές αρχές:
Ένα σοβαρό Ίδρυμα (ΤΕΙ) και ένα σοβαρό Κέντρο (Κέντρο Παρθένη) πρέπει
– να θέτουν προτεραιότητες και όχι «όπως έτυχε»,
– να προσέχουν τι είδους εκδηλώσεις διοργανώνουν: στόχοι, περιεχόμενο, συμμετέχοντες.
Το κύριο ζήτημα που σήμερα αντιμετωπίζει το ΤΕΙ Ιονίων Νήσων είναι κατά πόσο μπορούμε να το κρατήσουμε, κατά πόσο έχει πειστεί η κοινωνία για την αναγκαιότητά του, ώστε να αγωνιστεί να το στηρίξει (Έχω γράψει γι αυτό το θέμα διαβάστε εδώ:
Γι’ αυτό το ίδιο το ΤΕΙ και επομένως και το Κέντρο Παρθένη πρέπει να κινηθούν προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Οι εκδηλώσεις λοιπόν πρέπει να σχετίζονται με τα αντικείμενα των Τμημάτων του ΤΕΙ (τουλάχιστο της Κεφαλονιάς πόσο αναγκαία, πόσο βιώσιμα, πόσο ελκυστικά είναι) σε συνδυασμό, όποτε γίνεται, με τους στόχους του Κέντρου Παρθένη. Αναφέρουμε παραδείγματα:
– Τμήμα Βιολογικής Γεωργίας και Τεχνολογίας τροφίμων. Θα μπορούσαν να γίνουν ημερίδες ή άλλου είδους εκδηλώσεις, όπως: Η παραδοσιακή κεφαλονίτικη, ζακυνθινή κ.λπ. κουζίνα και οι κοινωνικές σχέσεις – Διατροφή και καθημερινότητα – Το κρασί, το λάδι κ.λπ. στη Λογοτεχνία, στη λαϊκή παράδοση, στη μουσική κ.λπ. – Κατά καιρούς ωστόσο για να λέω την πάσα αλήθεια έχουν γίνει τέτοιους είδους εκδηλώσεις, αλλά δεν φτάνει.
– Τμήμα Ψηφιακών Μέσων και Επικοινωνίας Έχω την εντύπωση ότι είναι το μόνο τμήμα που έχει μεγάλη δραστηριότητα. Θα μπορούσα να πω δεν θα γνώριζαν «κάποιοι» κατά που πέφτει το ΤΕΙ αν δεν οργανώνονταν από το Τμήμα αυτό με επικεφαλής τον Άγη Κονιδάρη τόσες εκδηλώσεις. Ωστόσο, θα μπορούσαν να επεκταθούν, όπως: Οι μορφές επικοινωνίας από την αρχαία εποχή – Η κοινωνική δικτύωση σήμερα – κ.λπ.
– Τμήμα Ήχου και κατασκευής Μουσικών Οργάνων. Εδώ δυστυχώς το τμήμα αυτό περνάει απαρατήρητο. Θα μπορούσε όλη η Κεφαλονιά να αντιλαλεί από συναυλίες και παρουσίαση διάφορων οργάνων. Κι όμως κανείς δεν γνωρίζει τι γίνεται στο Ληξούρι. Θα μπορούσε να δημιουργήσει Ημερίδες και εκδηλώσεις για τη μουσική από την αρχαία εποχή μέχρι σήμερα – Η προσφορά της Κεφαλονιάς/των Επτανήσων στη Μουσική κ.λπ.
Μ’ άλλα λόγια, πρέπει το «Κέντρο Παρθένη» να πάρει τέτοια κατεύθυνση.
Χωρίς, δηλαδή, το «Κέντρο Παρθένη» να χάνει την αυτοτελή δράση του (γενικότερα θέματα Τέχνης και Πολιτισμού), πρέπει να στηρίξει δηλαδή από τη δική του πλευρά το ΤΕΙ, την πλευρά της Κουλτούρας, της Τέχνης και της κοινωνικής προσφοράς και καταξίωσης.
Να γιατί διαφωνώ κάθετα με την εκδήλωση για την Επτανησιακή Λογοτεχνία.
Πού «κολλάει» το Κέντρο Παρθένη;
Μα θα πει κάποιος και η Λογοτεχνία είναι Τέχνη και εμπίπτει στους στόχους του Κέντρου.
Ναι, αλλά υπάρχει άλλος φορέας, πιο ειδικός που έχει τέτοιο αντικείμενο και μπορεί να ασχοληθεί, ο Σύνδεσμος Φιλολόγων του νησιού.
Άλλωστε, είχε πολλά κενά και λάθη η κατάστρωση του προγράμματος της Ημερίδας: κατάλληλοι επιστήμονες για το συγκεκριμένο αντικείμενο, θέμα των επιμέρους εισηγήσεων.
Εκτός αν, επειδή υπάρχουν κάποια χρήματα, πρέπει να δαπανηθούν έτσι όπως τύχει και για να μιλήσουν κάποιοι. (Δεν έχω τίποτα με κανένα από τους συγκεκριμένους εισηγητές).
Όμως, εφόσον γίνεται εκδήλωση για την Επτανησιακή Λογοτεχνία δεν ήταν λογικό να κληθεί ο ειδικότερος ίσως αυτή την εποχή στο θέμα αυτό, όπως μου είπαν αυτοί που ξέρουν καλύτερα, ο καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο Θεοδόσης Πυλαρινός;
Υπήρχε κάποια επαφή μαζί του;
(Θα ήταν και μια επαφή του ΤΕΙ με το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, που πρέπει να επιδιωχτεί).
Πώς «κόλλαγε» εισήγηση για το επτανησιακά ιδιώματα; (Δεν έχω τίποτε με την εισηγήτρια).
Μπορούσε να υπάρχει άλλη ενδιαφέρουσα εισήγηση σχετική με την Επτανησιακή Λογοτεχνία.
Οι μόνες που ήταν κατανοητές και εν πάση περιπτώσει κάτι καταλάβαμε ήταν της Ευριδίκης Λειβαδά και του Ηλία Τουμασάτου. Τέτοια απόγνωση που κυρίευσε πολλούς από τους παραβρισκόμενους δεν περιγράφεται.
Τελικά υπάρχει ένα ερώτημα: ποιος καθόρισε τους άξονες της Ημερίδας;
Ποιος αποφάσισε ποιοι είναι λογοτέχνες ώστε να παραβρεθούν στο πάνελ στην Κοργιαλένειο Βιβλιοθήκη;
Με ποια κριτήρια;
Με ποια κριτήρια αποφασίστηκε τελευταία στιγμή να βραβευτούν οι – κατά τα άλλα – αξιόλογοι καθηγητές; (Το πρόγραμμα δεν αναφέρει την βράβευση, άρα αποφασίστηκε εκ των υστέρων, κάποιος με το έτσι θέλω επέβαλε την άποψη του).
Είχα κάποιες αντιρρήσεις για τον καθηγητή κ. Σπ. Φλογαΐτη. ( Θα τις διαβάσατε ασφαλώς). Πώς δηλαδή ξαφνικά και από ποιον αποφασίστηκε να βραβευτεί ο κ. Φλογαΐτης;
Πιστεύω, ότι κανένας ειδικός δε θα έπεφτε σε τέτοιες «λούμπες».
Θα μου πείτε «και ποιος είναι ο ειδικός;»
Αυτό είναι «αλλουνού παπά ευαγγέλιο», δεν έχω τη δυνατότητα να το συζητήσουμε τώρα.
Ελπίζω, η κριτική μου να ληφθεί ως καλοπροαίρετη.
Κι αυτά τα γράφω, για να μην ξαναγίνουν παρόμοιες εκδηλώσεις.
Ίσως η πείρα μου σε τέτοιες διοργανώσεις 30 χρόνων, να μου επιτρέπει (επιτρέψετε μου) να δημοσιεύω την άποψη μου.
Γιατί θα είναι τουλάχιστο κρίμα…..
Ευχαριστώ.
Σπύρος Αλεβιζόπουλος.
ΥΓ: Το έγραψα το κείμενο αυτό με το στυλ που γράφω τις ΑΣΤΟΧΙΕΣ, νομίζω ότι βοηθάει.