Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Kefalonia News | September 27, 2021

Scroll to top

Top

Προς πώληση τα περιφερειακά αεροδρόμια. Από τα πρώτα προς πώληση είναι της Κεφαλονιάς.

Προς πώληση τα περιφερειακά αεροδρόμια. Από τα πρώτα προς πώληση είναι της Κεφαλονιάς.
KefaloniaNews

Σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία για την αξιοποίηση 21 αεροδρομίων της ελληνικής περιφέρειας μέσω συμβάσεων παραχώρησης για 30 και 35 χρόνια που εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην βελτίωση της εικόνας και της λειτουργίας τους.

Στις περιπτώσεις αποκρατικοποιήσεων, ο ανάδοχος θα υποχρεούται να κάνει επενδύσεις που θα ξεπερνούν τα 220 εκατομμύρια ευρώ.

Τα βασικότερα αεροδρόμια της Ελλάδας έχουν χωριστεί σε δυο ομάδες προκειμένου να προσελκύσουν ευκολότερα επενδυτές.

Η πρώτη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτιού, της Καβάλας ενώ το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι και τρία από τα άλλα μικρά αεροδρόμια.

Σε αυτή την ομάδα υπολογίζεται ότι διακινούνται ετησίως 9,3 εκατομμύρια επιβάτες.

Η δεύτερη ομάδα περιλαμβάνει τα αεροδρόμια της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου στα οποία διακινούνται ετησίως 8,3 εκατομμύρια επιβάτες.

Σε αυτή την ομάδα μπορούν να περιληφθούν άλλα τέσσερα αεροδρόμια από τα μικρότερα.

Στόχος είναι η αποκρατικοποίηση των αεροδρομίων να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2014. Ήδη έχουν εκφράσει ενδιαφέρον 11 επενδυτικά σχήματα με τεχνογνωσία στις αεροπορικές μεταφορές και στη λειτουργία αεροδρομίων.

Από τους υποψήφιους επενδυτές, ξεχωρίζουν μεταξύ άλλων, γαλλικά, ισπανικά, γερμανικά κεφάλαια, ενώ στις κοινοπραξίες υπάρχει και ελληνική επιχειρηματική συμμετοχή.

megatv.com

Nαυάγιο στον διαγωνισμό για τα αεροδρόμια προβλέπει η ΟΣΥΠΑ

Βέβαιη θεωρεί την αποτυχία του διαγωνισμού για την πώληση των περιφερειακών αεροδρομίων η Ομοσπονδία  Συλλόγων ΥΠΑ,  έχει δε τόσο μεγάλη βεβαιότητα που δεν βιάζεται να προσφύγει στο ΣτΕ κατά της διαδικασίας.

Επίσης, προειδοποιεί την κυβέρνηση ότι η ΟΣΥΠΑ δεν θα δεχτεί την παραχώρηση σε τουρκικές εταιρείες ή εταιρείες τουρκικών συμφερόντων, αεροδρομίων στη Θράκη και τα νησιά του Αιγαίου.

«Ο διαγωνισμός θα ναυαγήσει γιατί αυτοί που αρχικά εκδήλωσαν ενδιαφέρον, όταν δούνε τα στοιχεία και διαπιστώσουν την απουσία σοβαρών μελετών,  θα αντιληφθούν ότι βρίσκονται μπροστά σε μία ασύμφορη πρόταση», τόνισε ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ Βασίλης Αλεβιζόπουλος στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου από τη Θεσσαλονίκη.

«Ο διαγωνισμός δεν θα προχωρήσει γιατί τα περιφερειακά αεροδρόμια δεν έχουν συνεχή ροή κίνησης σε όλη τη διάρκεια του χρόνου, γιατί το κράτος έχει αφήσει να απαξιωθούν οι υποδομές με αποτέλεσμα να απαιτούνται πολύ μεγάλες επενδύσεις, γιατί όλα σχεδόν δεν έχουν όμορες εκτάσεις για εμπορική αξιοποίηση, κάτι που ενδιαφέρει τους ιδιώτες. Μόνη εξαίρεση αποτελεί το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, όπου όμως έχουν ήδη, σε κάποια απόσταση, αναπτυχθεί μεγάλα εμπορικά κέντρα.

«Τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια, είναι βαρίδια για αυτά τα πολύ λίγα που έχουν καλύτερες προοπτικές, όπως είναι το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, της Ρόδου, της Κέρκυρας. Του χρόνου τέτοια εποχή, μετά την αποτυχία των ομαδοποιημένων πωλήσεων, θα προσπαθούν, μέσα από νέους διαγωνισμούς, να πουλήσουν αυτά τα αεροδρόμια, μεμονωμένα», πρόβλεψε ο κ. Αλεβιζόπουλος.

Ο πρόεδρος της ΟΣΥΠΑ προειδοποίησε: «θα μας βρούνε απέναντι τους, όμως απεργίες δεν θα κάνουμε, γιατί δεν θέλουμε να βλάψουμε τον τουρισμό».

Η ΟΣΥΠΑ αρχίζει  μία καμπάνια ενημέρωσης των τοπικών φορέων και κοινωνιών, για το «ξεπούλημα των αεροδρομίων», επισημαίνοντας ωστόσο ότι μέχρι σήμερα οι δήμαρχοι και οι περιφερειάρχες «δεν έχουν καταλάβει τι έγινε στην Αθήνα, η οποία γονάτισε εξ’ αιτίας του ‘Ελευθέριος Βενιζέλος. Πρέπει να δημιουργηθεί ένα μέτωπο προάσπισης της δημόσιας περιουσίας και του τουρισμού, αφού το 85% περίπου της τουριστικής κίνησης, είναι αεροπορική».

Τα στοιχεία

Σε δύο ομάδες, των δέκα έκαστη, βγαίνουν για πώληση 20 περιφερειακά αεροδρόμια, ενώ η ΟΣΥΠΑ υποστηρίζει ότι επιδίωξη του ΤΑΙΠΕΔ, που «πάει από γκάφα σε γκάφα», είναι να κλείσουν τα 19 αεροδρόμια της λεγόμενης άγονης γραμμής.

Πρώτα προς πώληση βγαίνουν τα αεροδρόμια της ομάδας Α, δηλαδή : Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας. Προαιρετικά μπορούν να προστεθούν τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Αγχιάλου.

Σε ό,τι αφορά τα επιχειρηματικά…αντικίνητρα που θα οδηγήσουν στη μη υποβολή οικονομικών προσφορών, τονίσθηκαν τα εξής:

Αυτά τα 10 αεροδρόμια έχουν έσοδα 81 εκατ. ευρώ, με τα έσοδα από τους φόρους να είναι στο εξωφρενικό ποσοστό του 80%-82%, σε απόλυτο νούμερο, στα 65 εκατ. ευρώ. Πέντε εκατ. είναι τα τέλη στάθμευσης ( δωρεάν παρέχεται η στάθμευση των αεροσκαφών στις εταιρείες) και μόλις 11 εκατ. τα εμπορικά έσοδα. Το πιο ισχυρό αεροδρόμιο της ομάδας, αυτό της Θεσσαλονίκης, έχει μόλις 35 εκατ. έσοδα και σύνολο επιβατών στο χρόνο, 3,9 εκατομμύρια.

«Ποιος θα καταθέσει προσφορά όταν στην επόμενη τριετία θα πρέπει οπωσδήποτε, με στοιχεία της ΥΠΑ, να επενδυθούν το λιγότερο 240 εκατ. ευρώ στα αεροδρόμια αυτά; Και τι θα προσφέρει; Eάν θέλουν  έσοδα ας διεκδικήσουν τα 500 εκατομμύρια από φόρους , ΦΠΑ, που δεν εισέπραξαν από τη Hohtief για το ‘Ελευθέριος Βενιζέλος’.

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει η ΟΣΥΠΑ, επιδεικνύει τυφλή εμμονή με την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων, παρά την αποτυχία του πειράματος με το «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Επενδύσεις από τα έσοδα της ΥΠΑ

«Έχουμε προτείνει τα ετήσια έσοδα της ΥΠΑ, που δεν συνδέονται με τον προϋπολογισμό και τα οποία φθάνουν τα 450 εκατ. ευρώ από τις υπερπτήσεις και τα έσοδα αεροδρομίων, να αυξηθούν σταδιακά, οπότε σε βάθος δεκαετίας να συγκεντρωθεί ποσό περίπου 8 δις. ευρώ. Από αυτό, μπορούν να καλυφθούν σε ποσοστό 40%-45% οι απαιτούμενες επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια», πρόσθεσε.

Σημειώνεται ότι το κόστος της μισθοδοσίας των υπαλλήλων της ΥΠΑ είναι 100 εκατ. ευρώ το χρόνο και τα 350 εκατ. που μένουν από τα έσοδα, δεν επενδύονται σε υποδομές. Τα αεροδρόμια, έχουν αφεθεί στην τύχη τους και απαξιώνονται.

Το αεροδρόμιο Θεσσαλονίκης, χρειάζεται επενδύσεις ύψους 1 δισ. ευρώ στη 10ετία, στο «λοξό διάδρομο που θα έπρεπε πριν τρία χρόνια να έχει γίνει, σε κτιριακές υποδομές, στη διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου».

Αλλά η απαξίωση δεν αφορά μόνο υποδομές . «Πουλάνε κουφάρια, κτίρια και πίστες και ανύπαρκτους περιβάλλοντες χώρους  για να γίνουν δήθεν εμπορικά πάρκα. Ποιος όμως θα λειτουργήσει τα αεροδρόμια; Η ΥΠΑ είναι κρατική υπηρεσία, οι εργαζόμενοι δεν …πουλιούνται μαζί με τα αεροδρόμια. Τρία χρόνια προετοιμάζονταν το προσωπικό που ανέλαβε να λειτουργήσει το ‘Ελευθέριος Βενιζέλος’, είπε ο κ. Αλεβιζόπουλος και συμπλήρωσε «την επόμενη 5ετία δε θα μείνει ούτε το 40% του προσωπικού της ΥΠΑ, στη Θεσσαλονίκη, χρειάζονται σήμερα 150 νέους τεχνικούς, για να εκπαιδευτούν στη θέση αυτών που θα φύγουν στην επόμενη διετία. Η Υπηρεσία έχει σήμερα συνολικά 2.600 υπαλλήλους ( χωρίς τους πιλότους), όσους  δηλαδή και το 1974 και χρειάζεται τουλάχιστον επιπλέον 600».

Αυτή την κατάσταση περιέγραψαν οι συνδικαλιστές της ΟΣΥΠΑ, ενώ πρόσθεσαν ότι έχουν έτοιμη επιστολή και θα ζητήσουν συνάντηση με τον επικεφαλής της Κομισιόν, τον Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο, για ζητήματα που αφορούν την παραβίαση των όρων του υγιούς ανταγωνισμού  στο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και την αμφισβητούμενη νομιμότητα τους διαγωνισμού για τα περιφερειακά αεροδρόμια.

της Άννης Καρολίδου