Οι επιπτώσεις στην τοπική οικονομία και κοινωνία από την πτώχευση της Thomas Cook
Ο ρόλος της ΠΙΝ και τα μέτρα που πρέπει να ληφθούν
Επιπτώσεις στα Ελληνικά Ξενοδοχεία
Όπως είναι γνωστό, την 23/09/2019 ανακοινώθηκε η πτώχευση της εταιρείας Thomas Cook, γεγονός το οποίο επέφερε ιδιαίτερα σημαντικό πλήγμα στην ευρύτερα εννοούμενη τουριστική οικονομία της χώρας.
Δεν θα ασχοληθούμε εδώ με την εκτίμηση που γίνεται από πολλές πλευρές ότι η πτώχευση αυτή έχει «δόλιο» χαρακτήρα και η οποία σε κάθε περίπτωση είναι αποτέλεσμα της όξυνσης του ανταγωνισμού και των δομικών ασθενειών της καπιταλιστικής οικονομίας στην με κάθε τρόπο αναζήτηση του κέρδους.
Θα επιχειρήσουμε να προσεγγίσουμε το πρόβλημα στα πλαίσια της ανάγκης για λήψη μέτρων ανακούφισης και προστασίας με άμεση, στοχευμένη και κυρίως συντονισμένη δράση.
Όπως προκύπτει από την έρευνα που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) για λογαριασμό του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) στο διάστημα από 24-27/09/2019, η συνολική ζημία στα καταλύματα της χώρας από την πτώχευση αυτή αποτιμάται στα 315 εκατ. Ευρώ.
Από την ίδια έρευνα προκύπτει ότι το 12% του ξενοδοχειακού δυναμικού της χώρας είχε συνεργασία με την Thomas Cook και ακόμη ότι το 48% από τα συνεργαζόμενα αυτά ξενοδοχεία εντάσσεται στις κατηγορίες 1, 2 και 3 αστέρων.
Είναι όμως προφανές ότι οι αρνητικές επιπτώσεις δεν περιορίζονται μόνο στις τρέχουσες αλλά, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, εκτιμάται η απώλεια για το 2020 περίπου στο 1 δις ευρώ για τον τουριστικό κλάδο και με αναγωγή στο σύνολο της οικονομίας 2,5 δις ευρώ!
Στο ΦΕΚ 145Α(30-09-2019) δημοσιεύτηκε η Πράξη νομοθετικού περιεχομένου της κυβέρνησης μέσω της οποίας προσδιορίζονται οι ρυθμίσεις για επιχειρήσεις και εργαζομένους με στόχο την ανακούφιση των πληγέντων από την πτώχευση.
Οι ρυθμίσεις αυτές χαρακτηρίζονται ως άτολμες, εν μέρει φωτογραφικές (καθορισμός ορίου 25% προκειμένου να έχει η επιχείρηση την δυνατότητα προσωρινής αναστολής καταβολής ΦΠΑ), και κυρίως αναποτελεσματικές.
Το γεγονός δε ότι ο αρμόδιος υπουργός, όπως προκύπτει από δημοσιεύματα στον τύπο, ήταν γνώστης της επικείμενης πτώχευσης από τα τέλη του περασμένου Ιουλίου, μεγιστοποιεί τις κυβερνητικές ευθύνες και επιβάλλει την με κάθε τρόπο στήριξη εργαζομένων, επιχειρήσεων και συνολικά της τουριστικής οικονομίας, ως ισχυρού βραχίονα άλλωστε της μεταμνημονιακής ανάκαμψης.
Απαιτείται η λήψη απόφασης για μη καταβολή του ΦΠΑ για το μέρος που αφορά στην Thomas Cook και η δυνατότητα αναγνώρισης της ζημίας στο τρέχον φορολογικό έτος με επαναφορά σχετικών ΠΟΛ που ίσχυσαν σε ανάλογη περίπτωση πτώχευσης το 2015. Επίσης απαιτείται μέριμνα για τις υπάρχουσες δανειακές υποχρεώσεις και γενικά πρέπον είναι να λαμβάνεται υπ όψη αφ ενός το μέγεθος της ζημίας αλλά και αφ ετέρου η γενικότερη εικόνα υποχρεώσεων και προοπτικών της εκάστοτε επιχείρησης.
Σε επίπεδο Περιφέρειας Ιονίων Νήσων οι επιπτώσεις της πτώχευσης παρουσιάζονται κυρίως σε Ζάκυνθο, Κέρκυρα και δευτερευόντως στην Κεφαλονιά και τα υπόλοιπα νησιά, όπως φαίνεται στους πίνακες της επισυναπτόμενης μελέτης του ΙΤΕΠ.
Η αντίδραση της περιφερειακής αρχής εξαντλήθηκε σε επικοινωνιακού χαρακτήρα κινήσεις, χωρίς να προκύπτει ένας οποιοσδήποτε σχεδιασμός ενεργειών για την ανάσχεση των αρνητικών συνεπειών στην τοπική οικονομία.
Ας σημειωθεί ότι σε μια σύσκεψη που υποτίθεται ότι οργανώθηκε από την ΠΙΝ δεν εκλήθησαν εκπρόσωποι των εργαζομένων στον τουρισμό, και βεβαίως δεν υπήρξε η πρόνοια να κληθεί εκπρόσωπος της προηγούμενης περιφερειακής αρχής στην κατεύθυνση της αξιοποίησης της υφιστάμενης εμπειρίας.
Θεωρούμε ότι η ΠΙΝ πρέπει ΑΜΕΣΑ να ενεργοποιήσει τους διατιθέμενους πόρους για τουριστική προβολή υλοποιώντας συγκεκριμένο σχέδιο και σε στοχευμένο κοινό.
Χαρακτηριστικά, ο πρόεδρος του ΞΕΕ δήλωσε μιλώντας για το ίδιο θέμα: «η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και η προσέλκυση επισκεπτών υψηλότερων εισοδηματικών κατηγοριών είναι στόχοι που πλέον αποκτούν κατεπείγοντα χαρακτήρα για την τουριστική οικονομία της χώρας».
Η ΠΙΝ, πέραν της υποχρέωσης που έχει για την στήριξη των δίκαιων αιτημάτων που απευθύνουν προς την κυβέρνηση οι φορείς των επιχειρηματιών και των εργαζομένων, πρέπει να συντάξει «ειδικό σχέδιο προβολής» το οποίο θα στηριχθεί σε πόρους από ΚΑΠ, από ΠΔΕ και ΕΣΠΑ, και αφού εγκριθεί από το ΠΣ να τεθεί σε ταχύτατη εφαρμογή.
Η παράταξη μας η ΑΝΑΣΑ θα συμβάλλει σ αυτή την κατεύθυνση και προτείνει διαπαραταξιακή δράση, τόσο στην σύνταξη του έκτακτου σχεδιασμού όσο και, κυρίως, στην παρακολούθηση της υλοποίησης του.
Θεόδωρος Γαλιατσάτος
επικεφαλής ΑΝΑΣΑ
πρ. Περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων
Submit a Comment