Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Kefalonia News | December 8, 2024

Scroll to top

Top

ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ – ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ

ΜΕΤΑΦΟΡΙΚΟ    ΙΣΟΔΥΝΑΜΟ –    ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΕΣ   ΚΕΦΑΛΟΝΙΑΣ
KefaloniaNews

Στην Ελλάδα δεν ισχύει ακόμα το μεταφορικό ισοδύναμο. Αυτό που έχει κατοχυρωθεί νομοθετικά στις υπόλοιπές χώρες της Ε.Ε., που έχουν νησιά στην επικράτειά τους. Δηλαδή, για την ίδια απόσταση στη στεριά και στη θάλασσα , τα εισιτήρια πρέπει να είναι περίπου τα ίδια.

Το κόστος των θαλασσίων συγκοινωνιών στην Ελλάδα είναι μέχρι και 400% παραπάνω από τις χερσαίες μεταφορές. Το γεγονός αυτό πλήττει την ισόρροπη ανάπτυξη των νησιωτικών περιοχών της χώρας μας και την ανταγωνιστικότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενώ είναι αντίθετο στην αρχή της εδαφικής συνέχειας.

Τελευταία, Δημόσιες Υπηρεσίες έχουν φύγει από τα νησιά, δυσχεραίνοντας τους πολίτες και αυξάνοντας τα έξοδά τους, λόγω μεταφοράς.

Τη λύση στο πρόβλημα της εξισορρόπησης του κόστους των χερσαίων μεταφορών με τις ακτοπλοϊκές, έρχεται να δώσει η εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδυνάμου στην Κορσική, αργότερα στην Ισπανία, ενώ στις Αζόρες επιδοτήθηκε ναυπήγηση πλοίου για γραμμή δημοσίου συμφέροντος.

Στην Ελλάδα , το μέτρο αυτό παραμένει σε αδράνεια , παρά την εφαρμογή του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 3577/ 92 (μέσω του Ν. 2932/2001). Με δυο λόγια τα ναυτιλιακά εισιτήρια είναι πολύ ακριβά σε σχέση με την Ευρώπη. Π.χ. Με το αυτοκίνητό σου πας από το Λιβόρνο στην Κορσική, (που είναι άλλο κράτος μέσα στην Ε. Ε.) με 55 Ευρώ για 65 μίλια, ενώ για την ίδια σχεδόν απόσταση, 62 μίλια , Ραφήνα- Τήνος  79 Ευρώ.

Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες πιέζουν την ελληνική διοίκηση να μην ακολουθήσει τους κανόνες που έχουν θεσπιστεί από την Ε.Ε.

Αν συγκριθούν οι τιμές μας σε σχέση με το Ιταλικό ακτοπλοϊκό τιμολόγιο είναι υπερτιμολογημένες  περίπου 30%. Όπως έχει δημοσιευτεί, στην Ισπανία οι γραμμές προς τα Κανάρια νησιά απαλλάσσονται από το ΦΠΑ, στη Γαλλία για την Κορσική έχουν ειδικό καθεστώς χωρίς ΦΠΑ , στην Πορτογαλία οι γραμμές για Αζόρες και Μαδέιρα έχουν ειδικό μειωμένο ΦΠΑ. Στην Ελλάδα οι μέχρι τώρα κυβερνήσεις , λόγω των εφοπλιστικών συμφερόντων, αδιαφορούσαν. Ας ελπίσουμε ότι αυτό δεν θα συνεχιστεί. Η αρμόδια επίτροπος για τις μεταφορές κ. Hubner είχε δηλώσει, ότι το μεταφορικό ισοδύναμο πρέπει στην Ελλάδα να εφαρμοστεί και δεν δικαιολογείται άλλη αναβολή.

Η Ελλάδα συνεχίζει να είναι πρώτη στην επιδότηση των εφοπλιστών. Από το 2003 μέχρι σήμερα έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 500 εκατομμύρια Ευρώ σε ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Η Κεφαλονιά ( εκτός όλων των παραπάνω) είναι γνωστό ότι έχει τα τελευταία χρόνια της κρίσης , μεγάλο πρόβλημα στις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Καιρό τώρα η Παλική , η Έρισος , η Σάμη, η Πύλαρος, η Ιθάκη, έχουν τεράστιο πρόβλημα πρόσβασης , αφού έχει σταματήσει η γραμμή Ιθάκη- Σάμη- Πάτρα, με επιπτώσεις στον τουρισμό, στην οικονομία και στην ταλαιπωρία των κατοίκων.

Παράλληλα δεν υπάρχει για το μεγαλύτερο μέρος του έτους καθημερινή αεροπορική σύνδεση με Αθήνα. Αυτή που υπάρχει είναι ακριβή σε σχέση με άλλα νησιά , όπου και επιδοτείται. Δεν υπάρχει αεροπορική σύνδεση με Θεσσαλονίκη και παρ’ όλο το αίτημα  συμπολιτών μας προς τις αρχές του τόπου, (π.χ. Περιφέρεια, Δήμος) φημολογείται ότι θα κοπεί και το καλοκαιρινό δρομολόγιο. Να σημειωθεί ότι η αεροπορική γραμμή Κέρκυρα- Θεσσαλονίκη επιδοτείται.

Είναι επιτακτική ανάγκη, αν θέλουμε ανάπτυξη στα νησιά μας και να μην ταλαιπωρούνται οι κάτοικοι, να γίνουν πράξεις οι εξαγγελίες όλων, για τη λειτουργία της γραμμής Ιθάκη- Σάμη- Πάτρα με κατάλληλο πλοίο.

Υπάρχει  γι αυτό καταγεγραμμένη η πολιτική βούληση αλλά και δέσμευση των παραγόντων της νέας κυβέρνησης , αλλά και των τοπικών αρχών ( Περιφέρειας και Δήμου).

Με συνεργασία και θέληση όλων είναι εφικτό να βρεθούν οι τρόποι ( υπάρχουν τέτοιοι) , ώστε να υλοποιηθούν τα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας , που δεν μπορούν να περιμένουν άλλο. Δηλαδή :

  • Να επαναλειτουργήσει άμεσα η γραμμή Ιθάκη- Σάμη- Πάτρα
  • Να δοθεί λύση στις αεροπορικές συνδέσεις
  • Να υπάρξουν φτηνά εισιτήρια.

Αντώνης Καλλιβωκάς

Εκπαιδευτικός

( πρώην Δ. Σ. Σάμης)